Direktlänk till inlägg 15 mars 2009

Förlossningsberättelse....

Av Ida - 15 mars 2009 21:19

NU damer och herrar kommer min förlossningsberättelse i ett litet kortare format!:)

30Juni2008:

Jag kände i kroppen att det inte var som det skulle men tog det med en nypa salt eftersom jag sa till Magnus natten innan att "om inte du blir pappa inatt så vet jag inte vad". Så jag la mig och låg en stund tills jag kände att det kom lite hårdare sammandragningar med nästan samma mellanrum. Så jag fick den där känslan i kroppen. "Nu händer det". För jag kände att det inte var samma sammandragningar som man brukar få ganska ofta. Så jag gick upp och börja trampa runt i lägenheten, det tog inte ens 1timme så hade jag värkar med 5 minuts mellanrum.

1Juli2008:

Så jag väckte Magnus och sa att jag hade värkar, det enda jag fick till svar var att jag skulle duscha så jag satte mig på golvet i duschen och sa " jag vill ha ett badkar". Efter ett tag så tog dom i lite mer än vad dom gjorde innan. Så jag sa att jag ringer förlossningen och frågar om jag kan komma in. Så vi packade ner det sista i veckan sen tog vi med barnstolen också på fall att som vi sa. Och från bilen och på väg in på sjukhuset fick jag en värk då det tog i ganska duktigt så jag lutade mig mot Magnus sen fortsatte jag traska mot förlossningen. Vi vart inskriven kl 6på morgonen och då var jag öppen bara 1 cm men jag fick stanna kvar eftersom mina värkar var regelbunda plus att jag hade hela avdelningen för mig själv vilket var skönt. Det första jag bad om var att få bada. Magnus ringde och informerade min mamma att hon inom kort skulle bli mormor. Sen var det bara riskudden som jag ville vara kompis med dom närmsta 10timmarna, med 5min mellan värkarna fortfarande. vid 12.30 var jag öppen 3cm. och kl 15 var jag öppen 4 cm. 16.30 var jag öppen 5cm och det var då dom kom in och sa att dom skulle ta hinnan så det hände något innan jag vart för trött. Så kvart i 5 tog dom hinnan och det kändes som jag kissade på mig. Mpnga säger att det gjorde ont men jag kände INGENTING!:S Och efter dom tagit hinnan så kändes det som jag åkte raket för det tog inte länge innan det började göra SJUUKT ont. Så jag sa att jag ville ha något och fick min bästaste bästa vän lustgasen. Vilken dröm, och vilken karusell. Men när det gått yttligare en timme så ville jag ha EDA och det fick jag också. Hon sa att man skulle ligga si och så och jag la mig helt tvärtemot eftersom jag var så höög på lustgasen. Men med lite hjälp så fick jag den. Hjälpte inte ett skit mot smärtan men det knuffade igång allting rejält. Fick EDA:n 19.30 och var då öppen 6cm, kl 20 var jag öppen 10cm och det var bara att sätta i gång att krysta vilket jag tjatat om i typ en timme att det trycker så in i helvete. Mina banrmorskor sa att jag liknade en artist så himla mycket så dom stod där och sa att jag var ju så lik Sandra.... men sen kom dom inte på efternamnet och mitt i en krystvärk när man ligger där och tar i för glatta livet så fick jag ur mig dalberg!!:) Vilket jag fårr höra förut också! Och efter 45 minuters krystvärkar, en barnmorska hängandes på magen och en hel del skrik i från mig så kom min lilla pojke till världen. Kl 20:55 1Juli 2008 kom Rasmus och vägde 3210gram och var 50cm lång. Världens underbaraste upplevelse. Nu tjatar jag om en till men det är tjurigt på den fronten!:)

Så nu är bullen ute men degen är kvar!;) Om ni förstår vad jag menar!:)

Det är en upplevelse jag sent kommer glömma och kan göra den igen. Men som man har hört när man ligger där för andra gången så säger man oftast " hur i hela helvete kan jag göra det här igen. Det gör ju så jävla ont" Men det är helt klart värt det! I promise!

Nu vart det inte en kort version utan hela förloppet och hoppas det fick er att få en liten inblick i vad som hände!:)


Nu ska jag kika på tv med Magnus!:)


So long....

 
 
Ingen bild

Anna

16 mars 2009 09:25

Det var verkligen på tiden man fick läsa din förlossningsberättelse.. =) Fick jag lite att läsa nu under fikarasten! =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 oktober 2009 23:12

SKön helg har det varit!! Vart lugnt i fredags har jag för mig!:S I lördags var jag på bingo med momma och sen var det mys på kvällen. På söndagen vart det en tur till åre, på höstmarknaden.   Trodde den här veckan skulle bli lugn och skön men nu...

Av Ida - 28 september 2009 12:07

I helgen har jag knappt hunnit andas, varit och rännt hela helgen. I fredags skulle vi till mamma och hämta garderob var där till 22 eller nått. Sen när vi kom hem så fixade jag in Rasmus kläder i garderoben och gjorde det fint!:) Sen vart det lugnt ...

Av Ida - 24 september 2009 23:21

sitter nu framför datorn för att varva ner efter träningen. Sjukt rolig träning. Mera sånna får vi ha tycker jag!:D Imorgom vet jag inte vad som händer, blir kanske lugna puckar eller en sväng ner på stan så rasmus får komma ut lite. Beror helt och...

Av Ida - 24 september 2009 15:15

Idag har jag varit på jobbintervju, gick väldans bra så nu har jag jobb. Tim anställning! Alltid något istället för inget!!:)   Ska hämta Magnus på jobbet idag eftersom jag var tvungen att snylta till mig bilen till krokom! ;)   Nu ska jag fi...

Av Ida - 24 september 2009 00:02

Vill ha min telefon nuuuu, magnus har varit okontaktbar ikväll för han har suttit med sin telefon. han fick sin före mig, inte rättvist för 5öre! =(   Nu ska jag lägga mig och gråta mig till sömns till min lur kommer!!   God natt!   Zooke...

Presentation


Här kan ni läsa om mit liv som ung mamma och allt som händer runt om oss! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards